Pàgines

divendres, 23 de juny del 2017

Humanisme i Feixisme, viatge d'estudis a Weimar. Batxillerat

Del dijous 15 al diumenge 18 de juny d'enguany ha tingut lloc un viatge d'estudis a Weimar, Alemanya. El títol, que resumia l'objectiu i el contingut, era "Humanisme i feixisme". L'ha organitzat el departament de geografia i història de l'institut i hi han viatjat setze alumnes de 1r de batxillerat interessats en el tema.

Dijous 15 vam viatjar en avió fins a Berlín, i després en autocar fins a Weimar, on vam arribar a mitja tarda. Ens vamallotjar a un hostal ben còmode de la rodalia, i vam sopar a la ciutat. De pas,vam prendre contacte amb el temps, molt més fresc i plujós que la canícula que es vivia en aquell moment a Badalona. Divendres 16 vam plantar cara a la pluja, i vam treballar per Weimar la cultura clàssica alemanya: des d'alguns grans personatges amb relació amb aquesta ciutat (Martí Luter, Lucas Cranach el Vell, Johann Sebastian Bach), fins a la qüestió del neohumanisme alemany, que entre el segle XVIII i el XX es va proposar assolir el progrés general i fraternal de la humanitat a través de la cultura i les arts. El tercer dia el vam dedicar a visitar el camp de concentració nazi a Buchenwald, que va funcionar de 1937 a 1945. Aquesta activitat va resultar tan interessant com esfereïdora. Tots la vam valorar molt positivament, però realment era difícil no sentir-se afectat. Vam conèixer de primera mà una realitat terrorífica. El departament d'educació del Memorial de Buchenwald ens va assignar una docent castellanoparlant, Pamela Castillo Feuchtmann, que no només ens va guiar amb coneixements d'alta qualitat, sinó que ens va tractar de forma extremadament afectuosa i agradable. L'últim dia el vam dedicar a reflexionar i buscar explicacions sobre per què i com el projecte de l'humanisme alemany va acabar en la perversitat nazi. Ja només quedava fer dos llargs trajectes, i al vespre, arribàvem a l'aeroport del Prat.

Que la convivència fos tan bona no ha fet altra cosa que millorar el gust de boca que ens ha quedat a tots plegats. Fins la propera, auf wiedersehen!